Isusove riječi, u pravilu, ne
shvaćamo onako kako bi trebalo, nego onako kako nam nam više odgovara; kako je
lakše. Zašto kršćani, između ostalih, uzdišu za stvarnošću o kojoj je Isus
govorio, a ipak su toliko daleko od nje? Gledano iz Njegove perspektive,
odgovor je samo jedan: Ne činimo što je savjetovao kako nas je poučio i zato ne
možemo doseći Njegova Duha, Njegove ljubavi iz koje jedino dolazi Branitelj
koji posreduje djela Njegova. A svima
koji ga primiše dade vlast da postanu djeca Božja. (Iv 1,12).
Vjerovati u ime Isusovo, kao što se navodi u Proslovu, ne znači ništa drugo do li vjerovati u stvarnost koju je On utjelovljavao kao stvarnost svih koji u njoj budu živjeli, za što je On sam svjedočio svojom riječi, djelom i obećanjem.
Vjerovati u ime Isusovo, kao što se navodi u Proslovu, ne znači ništa drugo do li vjerovati u stvarnost koju je On utjelovljavao kao stvarnost svih koji u njoj budu živjeli, za što je On sam svjedočio svojom riječi, djelom i obećanjem.
Kad nam čovjek, kojeg držimo vjerodostojnim, nešto obeća, svakako u to ne sumnjamo, a ako se zakune, i sami bi smo se zakleli u njegovo obećanje. Zašto to Isusu nije pošlo za rukom? Odgovor je jednostavan, iz razloga što nas Njegovo obećanje obvezuje više no što smo se voljni obvezati. Zato badava urlamo planinama da se iz naših srdaca pobacaju u more, i uzalud ištemo u Njegovo ime, jer do Oca ne stiže ta molitva. Ne stiže jer nije upućena u Isusovo ime, sve ako smo bukvalno tako sročili molitvu. 'Molim Te, Bože, u Isusovo ime.' Štoviše, upravo to dokazuje kako ništa nismo razumjeli, baš kao ni onomad učenici nad kojima je Isus zdvajao: O nevjerni i pokvareni naraštaju, dokle ću još morati ostati s vama? (Mt 17,17). I učenici su zapovijedili demonima u Isusovo ime, a ovi se okrenuli i jurnuli na njih, na što su se čudom čudili. No, Isus se nije čudio.
Njegovo ime, naime, ne služi kao
valuta razmjene dobara pa zato i nije djelotvorno na toj, površnoj, banalnoj razini
vjere koja nije kadra mijenjati stvarnost budući ni sama nije stvarna. To je
jedini razlog svih neuslišanih molitava. Kada bi smo uistinu vjerovali na način
kojem smo poučeni, molitva nam više ne bi ni trebala. Cijeli život bi postao uslišana
molitva jer bi se u njemu očitovala naša božanska bit iz koje potječe svekoliko
stvaralaštvo. Bez toga, naša je molitva puko traženje nepostojećeg.
Samo se u božanskoj stvarnosti,
naime, mogu činiti božanska djela, a ta stvarnost se ne može doseći ukoliko se
u nju ne vjeruje. To je poanta njenog ustrajnog naglašavanja. Vjerovati u Isusa
znači prihvatiti Njegovu stvarnost kao svoju vlastitu.
Samo to može biti sinonim za
molitvuu Njegovo Ime. Moliti nešto u Ime Isusovo, znači moliti u ime ljubavi
koju je On utjelovljavao i zato je to Ime
nad svakim imenom; ime koje otvara vrata raja.
Kad ovo čuje, čovjeku dođe da
digne ruke od svakog pokušaja budući ego sugerira kako je takvo što nemoguće. S
jedne strane nas uvjerava božanska stvarnost Isusa Krista, a s druge plašljiva
stvarnost ega. Kome ćemo dati prednost? Egu, dakako. Ta, njegova stvarnost je
jedina koju poznajemo i zato joj vjerujemo. Najviše što smo, pak, kadri po
pitanju Isusa, jest da mu vjerujemo kada govori u prvom licu. Bogu božje, caru carevo. Isusu božanska
stvarnost i božanska moć, a onima koji ne vjeruju da bi ona mogla biti i
njihova, stvarnost ega. Svakome ono što mu, po vlastitom izboru, pripada.
Isus, začudo, nema ništa protiv
tog izbora, ali se trudi pokazati nam da on postoji, i da smo mi oni koji
biramo. Zato se ni jednom jedinom rječju nije obrušio na rimske okupatore,
Pilata, pogane, ili samog cara, utjelovljenje najviše moći u svijetu ega, dok,
istovremeno, nije štedio farizeje, pismoznance i ostale, naoko pobožne,
bogobojazne ljude i, k tome, svoju subraću. Nije li to pomalo neobično, ako ne
i čudno? Nisu li oni prvi, ipak, činili više zla u svijetu od onih drugih?
Dobro pogađate: nisu.
Isus, naime, grešnost poima kao
neusklađenost sa svojom božanskom biti, lutanje daleko od istine, pa kad se
netko, tko je poprilično daleko, postavlja za suca onima koji su, u najgorem
slučaju, jednako daleko, a sve to čini u ime pravednosti, istine ili, jednom
riječju, Boga, tu se više ne radi samo o osobnoj kategoriji i o pukoj zabludi,
nego o zloupotrebi Božjeg imena. Oni, dakle, nisu licemjeri samo u odnosu na
čovjeka, nego i na stvarnost koju tvrde da predstavljaju, dakle, da je Božja stvarnost,
a ne stvarnost ega, njihov izbor.
Tako se više ne radi samo o
pogrešnom izboru, nego o lažnom predstavljanju tog izbora. Zloupotrebljava se
ljubav u svrhe ega (zla). Za razliku od njih, pogani naprosto slijede svoj svjetovni
izbor ne pokušavajući se izdavati za ono što nisu, što znači iskrenost koju je
Isus poštovao iako je predstavljala izbor suprotan Njegovu. Isus, dakle, nije osuđivao
sam izbor, nego hipokriziju.
Na tom tragu je i upozorenje o
nemogućnosti služenja dvojici, po sebi isključivih, gospodara kao što su ego (u
ruhu bogatstva) i Bog budući će jedno od tih služenja nužno biti licemjerno. Ne
treba biti odveć pametan da se shvati očigledno. Rimljani nisu ni pokazivali
nakanu služenja Bogu da bi im mogao spočitavati licemjerje, a to je jedino na
što se strastveno obarao.
Sloboda izbora ionako je
nedodirljiva u očima Božje mudrosti, ali u trenutku kad se opredijelimo za
Boga, onda počimaju vrijediti druga pravila, baš kao što to vrijedi u promjeni
zanimanja, sportske igre ili čega god. Nije slučajno što, izrazima poput ako tko žel, ne propušta naglasiti
slobodu izbora. Znači li to da, zapravo, ne osuđuje krivi izbor, odnosno put
grijeha? Poslušajmo što sam o tome govori: Ženo,
gdje su? Nitko te ne osudi? „Nitko, Gospodine“, odgovori ona. Ni ja te – reče
Isus – ne osuđujem. Idi i od sada ne griješi više. (Iv 8,11).
Ukoliko bi Isus osuđivao, činio
bi suprotno svemu što je naviještao. I sam bi tada reagirao s razine ega.
Izuzetak su farizeji kojima nije spočitavao grešnost kao takvu, nego njeno
poturivanje pod pravednost i u ime Pravednoga. Ona preljubnica, očito, to nije
činila. Umanjuje li to, dakle, njen grijeh? Dakako da ne umanjuje. Grijeh,
naime, nema cijenu. On je naprosto posljedica krivog izbora koja će čovjeka,
kad tad, primorati da ga promijeni, ukoliko se bude želio osloboditi patnje i
boli koje svijet ego sa sobom donosi. Bez te odluke, Isus nikoga ne može od
njih osloboditi budući su dio svijeta suprotnosti u kojem sloboda izbora
predstavlja stvaralački čin.
Jedina svrha sloboda, pa
dosljedno i postojanja suprotnosti, jest spoznaja svoje božanske stvarnosti
činom vlastitog stvaranja unutar te slobode. U svejednoj Božjoj stvarnosti,
dana nam je moć da i sami budemo stvaratelji. Bez mogućnosti izbora, takvo što
bi bilo nemoguće. Zavide li nam, onda, savršeni anđeli koji nemaju takvoga
izbora jer su se od početka opredijelili? Ostavljam vam da sami pokušate
odgovoriti na to pitanje, ali pazite da to ne činite ishitreno. Razmislite,
prije toga, što bi bila svjetlost bez postojanja tame, ili bilo koja stvarnost
koju vrednujemo kao pozitivnu naspram negativne. Možda se iznenadite vlastitim
zaključkom kao što sam se i sama iznenadila.
Shvativši kako je i samo zlo u
službi dobra, pa kao takvo, ne može postati cilj samo sebi budući se svejedan bitak
(Mudrost koja je u temelju svekolikog stvaranja) ne može poništiti, gotovo sam
doživjela šok. Kakav god put čovjek odabrao, na ovaj ili onaj način, Bog će,
kao što već rekosmo, uvijek biti Onaj koji Jest u svemu što jest, uključujući i
moć slobode da bude stvaralačka moć. Zato sloboda nosi u sebi božansko
dostojanstvo i po njemu odgovornost za svoje stvaralaštvo i posljedice koje iz njega
proizlaze.
Nikakav, dakle, izbor ne može
umanjiti uzvišenost dara slobode, ali ga može učiniti teretom. U protivnom,
Višnja Mudrost ne bi bila dostojna svojega imena. Za razliku od teškog i gorkog
jarma ega, Isus nam svjedoči kako je njegovo breme, breme njegove slobode, lako i slatko i zato ga nudi kao kruh s neba od kojeg se ne može ogladnjeti
i izvor žive vode od koje se više ne
žeđa, pozivajući one koji su umorni od tereta ega: Dođite k meni svi koji ste umorni i opterećeni, i ja ću vas okrijepiti.
(Mt 11,28). Potpuno je razvidno kako je ovo poziv, a ne zapovijed. Poziv upućen
slobodi koja je svjesna kako se prometnula u teret. A isus zna da to nije svrha
tog božanskog dara. Upravo suprotno.
(nastavlja se)
(nastavlja se)