Kao božanski plamen u nama, sloboda
se ne da ušutkati, ma kako se ego trudio. Ne ide li milom, možda će silom. Odlučni u nakani da
zadržimo status quo, proklinjat ćemo sprudove i onoga tko ih je postavio, a
neprijateljem proglasiti sve koji bi se drznuli pomisliti da su oni, možebit,
korisni za naš duh, da su, štoviše, jedini način da nas se trgne iz mrtvila. Nipošto
ne pokušavajte biti takav savjetnik! Ego se, naime, ne da poučavati. Taj
privilegij pripada krotkima.
Sjetite se farizeja kako su, upravo zbog toga, bili
raspomamljeni nazivajući Isusa samim Belzebulom. Lako bi mu oni oprostili
čudesna znamenja, ali znamenje koje je činio prokazujući ih licemjerima, zavrijedilo
je biti proglašeno vražjim djelom.
Kada se čovjek dovoljno osvijesti
da bi mogao podnijeti istinu o sebi, tada će sam tražiti pomoć od svih na
kojima se nada zaustavi. I sama sam to ustrajno činila tragajući za najlakšim
među putovima, ali se onaj najteži, na koncu, pokazao jedinim ispravnim. Radi
se, dakako, o križnom putu. Doista nema izbavljenja bez križa koliko
god se nad njim sablažnjavali.
Dok nisam shvatila mudrost neopiranja,
bila sam najglasniji vrisak protiv patnje. Ni jedno se dijete toliko ne opire
injekciji koliko sam se ja opirala patnji, kako osobnoj, tako i onoj
sveljudskoj. Zato je bila prisiljena ustrajno me slijediti sve dok ju ne budem
kadra prihvatiti kao blagoslov. Trebao mi je gotovo cijeli život, ali sam ipak
uspjela. Da sam to prihvatila ranije, učinila bih sebi veliku uslugu i poštedjela
se brda užasa, no kako već rekoh, nisam
bila te sreće, a budući nikome ne želim takav, odveć mučan, put, nastojim vam
olakšati tako da pokušate učiti iz mojih, a ne svojih, pogrešaka, kako to rade
oni mudriji među nama.
Pravednost ega je zakon reciprociteta
čija pravda služi zakonodavcu (egu): 'oko za oko', dok je Božja pravednost
zakon ljubavi koji služi ljubavi i jest Ljubav. Novu vam zapovijed dajem: Ljubite jedan drugoga: kao što sam ja ljubio
vas, ljubite i vi jedan drugoga. ...Po tome će svi upoznati da ste moji
učenici. (Iv 13, 34-36). Ljubimo li jedni druge tako da bi smo za te 'druge'
(koji nam nisu 'ništa' i od kojih ne dobivamo ništa) bili u stanju otrpjeti i
najmanju neugodnost?
Gotovo mogu vidjeti zlotvora kako se grohotom smije. S
pravom se smije. Ta, jedva podnosimo i svoje ukućane ukoliko ničim ne
podebljavaju račun ega, jedinu vrijednost koju priznajemo u njegovu
kraljevstvu. Uzalud se nazivamo Isusovim učenicima, većinu nas nikada nije ni
susreo, a kamo li stanovao u našem domu.
Umjesto da nosimo breme jedni
drugih, mi ga radije tovarimo jedni drugima. Pouzdano znamo koliko ga je teško
nositi, ali to znanje nas ne čini milosrdnima. Zašto se, onda, čudimo što je
patnja jedina kadra učiniti ono što znanje nije? Patnja je najjača, ali i najslabija
karika ega. Njegova 'Ahilova peta' koja
ga dohvaća na najdubljoj i najskrivenijoj razini razotkrivajući sebičnost u
samoj njenoj biti. 'Patim, dakle, i druge, možda, ponešto boli'. To je početak
suosjećanja, iskorak s terena ega.
(nastavlja se)