Zadovoljavamo se pukim
imenovanjem tog Bitak i u najboljem slučaju mu pripisujemo stvaralačku moć kao
da smo od nje posve odijeljeni? Može li uopće postojati išta protivno bitku?
Odgovor na to pitanje može nam unekoliko približiti pojam Boga, Tvorca života,
no stvarnost Boga Oca, o kome je Isus govorio, može nam i dalje ostati tek
prazni, tradicijom usvojeni, pojam čije otajstvo nam potpuno izmiče baš kao što
nam izmiče i Njegovo Sinovsko otajstvo.
Zašto, dakle, Boga nazivamo
svojim Ocem poimajući Ga, kako to skeptici vole reći, previše antropomorfno? Ta,
nije li isti Bog, pored ljudske, stvorio i sve ostale biti. S kojim pravom,
onda, Boga shvaćamo kao osobu? Pitanja su to s kojima se um koji misli, prije
ili poslije, mora susresti. Njemu, dakako, neće biti dovoljna riječ kakva
teologa, svećenika ili gurua.
Kršćanin će se, dakako, osjetit pozvanim
vjerovati Isusu, no sve dotle dok ne pronikne u tajnu Njegova sinovskog otajstva,
to neće biti moguće. Sama riječ, naime, nema nikakva značenja ukoliko nije duhu
prispodobiva. Tek kada Isusova spoznaja postane
i naša osobna, tada ćemo Njegovu riječ moći doživjeti kao Istinu i Život, a On sam nam je rekao kako to postići: Ustrajno molite, i dat će vam se! Tražite, i
naći ćete! Kucajte, i otvorit će vam se! Jer svatko tko moli, prima; tko traži,
nalazi, a otvara se onomu koji kuca. (Lk 11, 9-11). Oni koji ne čine tako,
nemaju nikakvog prava suditi o tome. Bilo bi to kao da se a priori osporava
neki znanstveni eksperiment tvrdeći kako je neponovljiv.
Ukoliko se, prema Einsteinovoj
teoriji, svjetlosna zraka zakrivljuje pri prolasku pored neke masivne zvijezde,
onda to moramo provjeriti prije nego li ju prihvatimo ili odbacimo. Zašto se na
području duha ne poštuje isto pravilo, nego se mnogošta drži nevjerodostojnim samo
zato što netko drugi ne vjeruje. Mnogi ljudi, primjerice, ne vjeruju da postoji
išta manje od onoga što je oko kadro percipirati i to je njihovo pravo, no svakako
ih nećemo držati mjerodavnima za prezentiranje znanstvene istine. Pojedini
znanstvenici, a napose samoprozvani 'bistri vitezovi', čine upravo tu pogrešku.
'Ne vjerujem, dakle, nije istina'.
Neupitno pravo svakoga pojedinca
jest njegovo osobno uvjerenje o bilo čemu. To je minimum dostojanstva koje
zahtjeva slobodan um, pa me silno čudi činjenica da se to pravo osporava upravo
od strane onih koji bi ga trebali najviše promicati. Ukoliko je njihovo
nepovjerenje u bilo što dovoljan razlog da isti stav nametnu i onima koji s
njima ne dijele to mišljenje, onda zbogom slobodoumnosti - vratimo se lomačama
i vješticama. Kada bi smo se morali za pomoć obraćati kakvom 'bistrom' među
nama kako bi procijenio jesmo li, i koliko, gladni ili žedni, život bi uistinu
bio vražja tvorevina. Ma koliko bili bistri (možda i prebistri), naši vitezovi
nisu uspjeli shvatiti kako svaka potraga za istinom, bilo znanstvena ili
duhovna, ne predstavlja ništa drugo do potragu za nama samima, a to, već po
definiciji, isključuje bilo kakvu vrstu prisilnog nametanja.
Na pitanje tko sam ja mjerodavan
odgovor mogu dati jedino ja sama. Badava će me netko uvjeravati da Bog postoji,
da ga je on susreo, sve dotle dok se i moj um u to sam ne uvjeri, tuđe
svjedočanstvo je za njega tek neprovjerena imformacija. Bog je osobna stvarnost
ukoliko je prispodobiv mojemu duhu, jer duh je stvaralački princip koji se ne
preuzima kao gotova datost.
Istina, stoga, ne trpi nikakve
prisile, pa dolazila ona od ma koga. Upravo tu prisilu, po sudu 'bistrih
vitezova', čini religija. Može biti. Ne kanim ovdje braniti ničije pravo upliva
na slobodu duha, pa ni od strane religije, ali ne kanim ni propustiti priliku
da skrenem pozornost kako upravo to čine i oni, 'bistri' osporavajući religiji isto
ono što sami nameću kao svoje ekskluzivno pravo. Pa, koliko god meni osobno to
djelovalo smiješno, ponekad čak i simpatično, činjenica je da svojim nemudrim
istupima negiraju upravo ono što tobože zagovaraju: slobodu osobnog izbora i
osobnog doživljaja božanskoga.
Dopusti, čovječe, čovjeku pravo da
ima svoj vlastiti razbor, svoj um i svoj duh i svoju mudrost! Ta, od kud ti
pravo da mjesto drugoga sudiš o njegovoj istini? Zar vi osjećate njegovu glad
bolje od njega, ili ju vi utažujete? Ukoliko već netko nema temeljne
svijesti o biti i dostojanstvu ljudske slobode, bilo da se nalazi u taboru
religije ili protiv nje, svejedno, treba dobro razmisliti o stvarnosti slobode
i njenoj ulozi u ljudskoj, odnosno božanskoj stvarnosti. Ukoliko ni to ne
pomogne, poslušajmo riječi najvećeg i najmudrijeg među ljudima: Nikoga na zemlji ne nazivajte svojim ocem,
jer imate samo jednog Oca, onoga nebeskoga! (Mt 23,9). Samo se, dakle, bezumnost može
postavljati na mjesto Boga i prisvajati Njegovo pravo da se očituje u svakom
duhu na način tog duha.
(nastavlja se)