Oproštenje grijeha, ne
podrazumijeva oslobođenje od neke kazne koja bi se, u protivnom, provela na
štetu grešnika, nego znači raspoloživost duha za ljubav. Odemo li k liječniku
da nam sanira ranu, ona će vremenom zacijeliti i tijelo će ponovno biti zdravo,
ali liječnik ne može, mjesto nas, poštovati i čuvati naše tijelo od novih
ozlijeda. Isto vrijedi i za grijeh. Sve dotle dok smo pod vlašću ega patnja
je neizbježna. Obratite se, dakle, i vjerujte evanđelju, odnosno Radosnoj
vijesti o kraljevstvu ljubavi u kojem patnja nije moguća. Kraljevstvo koje nam
stoji na raspolaganju ukoliko smo spremni slijediti put ljubavi ne popuštajući
zamkama ega.
Što to znači u konkretnom životu?
Treba li se pretvarati da ne boli kada boli i glumiti da nismo povrijeđeni kada
se sve u nama buni? Ni slučajno. Emocije je opasno potiskivati, blokirati i
zanemarivati. Oni su gorivo života i zato u njegovoj službi. Emocije po sebi
nisu ni pozitivne ni negativne, one su naprosto emocije i treba im dopustiti da
budu ono što jesu bez suvišnih etiketiranja. Čim smo, naime, emociju
etiketirali, odmah smo ju vrednovali, odnosno označili pozitivnom ili
negativnom; korisnom ili štetnom. Čineći tako utječemo na njih i usmjeravamo ih
prema toj etiketi, pa ćemo 'dobre i vrijedne' osjećaje očekivati, kadkada i s
izrazitim nestrpljenjem ili čak frustracijom, a one 'loše i bezvrijedne'
nastojati izbjegavati i prikrivati. Na taj način jednima i drugima dajemo moć
da nama upravljaju i mjesto nas određuju jesmo li i koliko vrijedni.
'Sve ima svoje vrijeme' kaže
Propovijednik i doista je tako. Kako za promjenu vremena postoje prirodni
razlozi, tako i za promjenu osjećaja. Na koncu konca, zar itko može sebe
zamisliti u jednom jedinom raspoloženju, jednim jedinim osjećajem, jednom
jedinom mišlju... Život je neprestalno stvaranje, neprestalni tok i mijena i
apsurdno je očekivati od njega nepokretnost, jednoličnost, ostajanje na mjestu. Svatko od nas ima najomiljenije
jelo, no to nipošto nije razlog da zanemarimo sva ostala, ne samo zbog
raznolikosti, nego i zbog zdravlja. Život se gradi iz raznolikosti. On jest
raznolikost. Kada bi smo iz svojega života nekako odstranili sva iskustva i
osjećaje koje ne držimo odveć vrijednima, vrlo brzo bi smo shvatili da nam nije
previše toga ostalo, da život nije potpun.
Da bi struja tekla potreban je i pozitivni
i negativni naboj i ni jedan nije bolji ili pozitivniji od drugoga. Naboj
označava tek smjer kretanja elektrona, a ne vrijednosnu kvalifikaciju. Ovo
jednako vrijedi i za osjećaje kod kojih brkamo činjenice s vrijednosnim
sudovima i zato postajemo nesretni, jadni, bezvrijedni... Sve su to
utjelovljeni vrijednosni sudovi koje smo sami donijeli. Ne postoji osjećaj
nesreće ili osjećaj bezvrijednosti. Za razliku od tuge, boli, ljutnje, bijesa,
straha, radosti, veselja..., ne(sreća) je plod uvjerenja, a ne samih osjećaja.
Sreću najčešće doživljavamo
kao osjećaj ugode s onim tko jesmo i kako jesmo, a to je posve subjektivna
procjena. Jedno siromašno djete iz tkz-og Trećega
svijeta, ima posve drugačije viđenje sreće od sitog, zbrinutog i
sveimajućeg djeteta koje će, vrlo vjerojatno, biti nesretno ukoliko nema
najnoviji model najskupljeg mobitela. Je li, dakle, ne(sreća) nešto po sebi
razumljivo i nedvosmisleno. Dakako da nije, ali izvorni osjećaji jesu. Oni, za
razliku od sreće, imaju temelj u objektivnim okolnostima. Oni su tok života, a
ne njegova interpretacija. Sve, dakle, što podliježe vrijednosnoj kvalifikaciji
ne spada u osjećaje, nego u uvjerenja. Ako smo na nekoga ljuti, time ne
iznosimo nikakav vrijednosni sud, ali ako nekoga mrzimo, onda to svakako
činimo. Osjećamo li se tužno, to je osjećaj, osjećamo li se bezvrijedno, to je negativno uvjerenje, negativna kvalifikacija vlastitog života.
(nastavlja se)